Päiväkodissa
käytetään valtakunnallista varhaiskasvatussuunnitelmaa pohjana oman
suunnitelman luomiseksi. Päiväkoti mitä tutkin sisällytti kuitenkin omaan
suunnitelmaansa selvästi omia painopisteitä. Valtakunnallisessa
vasussa keskitytään enemmän oppimiseen ja leikin tarve käsitellään
teoreettisemmin, kun taas päiväkodin vasussa leikkiminen ja liikkuminen
käsitellään enemmän tarjolla olevan tekemisen kautta. Molemmista löytyi suunnitelma
pedagogisesta kasvatuksesta, opetuksesta ja hoidosta, ajattelusta ja
oppimisesta, laaja-alaisesta osaamisesta, itsestä huolehtimisesta ja arjen taitojen
oppimisesta, yhteistyöstä vanhempien ja kasvattajien välillä, kielen kehityksestä,
erityistuen tarpeista ja monikulttuurisuudesta. Varhaiskasvatussuunnitelmien tavoitteena on kasvattaa lasta niin, että hän voi
hyvin ja hänellä on turvallinen ja hyvä lapsuus.
Kun tutkin
kahden kaupungin varhaiskasvatussuunnitelmia kävi ilmi, että ne molemmat
seuraavat myös pääpiirteittäin valtakunnallista varhaiskasvatussuunnitelmaa.
Molemmat päiväkodit kuitenkin sisällyttivät omaan vasuunsa omia vahvuuksiaan,
esimerkiksi ympäristökasvatuksen. Molemmissa pidetään tärkeänä yhteistyötä
lapsen vanhempien ja päiväkodin välillä.
Lapsen henkilökohtaisissa vasuissa käydään läpi
lapsen päivittäiseen hoitoon liittyvät asiat, kuten esimerkiksi allergiat,
erityisruokavaliot ja muut sairaudet ja lääkitykset. Ruokailusta, nukkumisesta,
ulkoilusta ja wc-toiminnoista käydään läpi lasten henkilökohtaiset tavat ja
tarpeet. Esimerkiksi ruokailutottumukset, unentarve, lapsen omatoimisuus ja
osaako lapsi jo käydä potalla vai ei.
Vanhempien kanssa käydään
yhdessä läpi kasvatuksen kulmakivet. Mikä on perheessä tärkeää, mitä vanhemmat
pitävät tärkeänä lapsen kasvatuksessa ja mitä toiveita ja odotuksia vanhemmilla
on päivähoidosta, käydään läpi. Vanhemmilta myös kysytään mihin he kaipaisivat
tukea vanhemmuudessa ja mitä yhteistyötä he toivovat kodin ja päiväkodin
välille. Myös lapsen toiveet huomioidaan vasussa. Lopuksi vanhemmat rastittavat
suostumuksensa eri asioihin, esimerkiksi saako lapsi olla läsnä seurakunnan
järjestämissä tilaisuuksissa ja saako lapsi osallistua retkille.
Lähihoitajan työ päiväkodissa
on jatkuvaa vuorovaikutusta lapsen, lapsen huoltajien, lapsiryhmän, työyhteisön
ja yhteistyötahojen kanssa. Työssään lähihoitaja havainnoi lapsia sekä ryhmässä
että yksilöinä ja osaa tunnistaa normaalin kehityksen lisäksi lasten erityistarpeita.
Tukea tarvitsevien lasten varhaiskasvatuksen ja hoidon suunnittelu, toteutus ja
arviointi ovat myös osa lastenhoitajan työnkuvaa. Nämä asiat hän tuo esiin
vasukeskustelussa ja tukee perhettä lapsen kasvatustyössä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti